Treasure Island

Uitgever: Matagot
Genre: family
2-5 spelers
45 minuten
leeftijd 10+


Doel van het spel: Vind als eerste de verborgen schat van Long John Silver.

Inhoud van de doos: Deze keer ga ik niet alle inhoud letterlijk bespreken, dat zou te veel van het goede zijn, want er zit echt heel veel in de doos. Alles voor een goede schattenjacht is in ieder geval aanwezig, van kompas tot liniaal en passer.

In het spel zelf speelt 1 speler Long John Silver die gevangen is genomen in een van de torens op het speelbord. De andere spelers zijn piraten die de schat van long John Silver willen vinden.

Aan het begin van het spel krijgt iedereen een eigen kleine versie van het speelbord die achter een zichtscherm wordt gelegd. Long John Silver tekent op zijn eigen kaart waar hij zijn schat begraaft en haalt een hintkaart met de betreffende regio achter. Van de andere regio’s geeft hij er 1 gedekt aan elke speler. Deze kunnen vast worden weggestreept op de eigen kaartjes.

Gedurende het spel geeft Long John Silver verschillende hints waarmee de spelers achter de plek van de schat kunnen komen. Hebben de spelers na 19 dagen de schat nog niet gevonden, dan ontsnapt Long John Silver uit zijn toren en wint hij als hij eerder zijn schat bereikt dan dat een van de andere spelers deze heeft gevonden. De spelers die als piraat op het bord staan, moeten alles wat ze doen met speciale stiften op het bord tekenen. Als iemand ergens al gezocht heeft, staat dit met een mooie kring op het bord getekend. De bedoeling is om alle signalen zo te interpreteren dat je als eerste de schat vindt en het spel wint.

Onze mening: Met Treasure Island is Matagot erin geslaagd om weer eens een heel ander soort spel neer te zetten. Hoewel het op het eerste gezicht iets weg heeft van Letters of Whitechapel, is het nu ieder voor zich en moet Long John Silver goed nadenken welke hint hij op welk moment uitspeelt om te voorkomen dat de schat gevonden wordt voor hij zelf uit de toren ontsnapt. De hints geeft hij aan alle spelers tegelijk, maar Long John Silver heeft de mogelijkheid om stiekem extra hints of acties te geven aan een van de piraten. Dit geeft een van de spelers een bepaald voordeel, maar zorgt er ook voor dat Long John Silver moeilijkere hints als algemene hint mag spelen.

Long John Silver moet in de meeste gevallen de waarheid spreken als hij hints geeft, maar in 2 gevallen mag hij liegen (dit is niet verplicht). De piraten hebben elke beurt 1 of 2 acties die ze mogen doen. Ze mogen tot 3 mijl lopen en graven, ze mogen alleen graven of 6 mijl lopen. Al deze acties worden netjes met een stift in een van de spelerskleuren op het bord getekend. Op het kaartje wat iedereen voor zich achter het zichtscherm heeft liggen, wordt nog meer afgestreept. Weet je waar de schat zich bevindt en ben je de eerste die hem opgraaft, dan win je het spel.

Ons oordeel: Wij houden wel van spellen waarbij er iets nieuws is verzonnen. Vooral het feit dat iedereen op het grote speelbord aan het tekenen is samen met het gebruik van het kompas, de zoekcirkel en de passer, maakt dat het een heel interessant spel is geworden wat niet te vergelijken is met een spel dat wij eerder hebben gespeeld. Het spel is goed in balans en over het algemeen duurt het echt wel een tijd voor de schat is gevonden. Het ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit en heeft nog wat extra’s waardoor het spel alleen maar interessanter wordt. Laat je niet afschrikken door het kompas en de zoekacties. Het spel is niet moeilijk en speelt makkelijk weg. Enige nadeel is misschien dat er een beetje downtime is als andere spelers aan de beurt zijn, maar deze tijd heb je ook hard nodig om uit te vogelen wat ze doen, waarom ze dit doen en te kijken of je door hun acties ook zelf nog iets op je kaart kan afstrepen.

Score 1-5: 4,5

Vergelijkbare berichten