2-4 spelers
Uitgever: Desyllas Games
30-45 minuten
Genre: familiespel
leeftijd 8+
In Sultans of Wind, ben je een sultan en wordt het tijd om eens naar een ander paleis te gaan. Je probeert je daarom op je vliegend tapijt zo snel mogelijk naar je nieuwe paleis te vliegen, maar je moet wel rekening houden, met de wind en de wolken. Krijg je het toch wat moeilijk, kun je altijd Djinn: de geest uit de lamp om hulp vragen. Heb je als eerste al je tapijten binnen, heb je het spel gewonnen.
Als je de doos openmaakt, zie je een speelbord, 4 zichtschermen in verschillende kleuren, 32 windtegels, bestaande uit 8 verschillende tegels per kleur, 1 Djinn kaart, 12 vliegende tapijten ( 3 blokjes per kleur), 12 wolkentegels en 1 Djinnpion.
Het spel oogt op het eerste gezicht erg vrolijk en misschien zelfs wat kinderlijk. Je begint met het klaarleggen van de tegels op het bord. Afhankelijk van het aantal spelers leg je 2 (bij 3 of 4 spelers) of 3 (bij 2 spelers) vliegende tapijten neer in jouw paleis. Verder mag je de 8 windtegels in willekeurige volgorde in de uitsparing in het bord doen en je zichtscherm hier overheen zetten. 4 tegels zijn nu zichtbaar voor alle spelers en 4 tegels zitten onder je scherm. Nu is het de bedoeling dat je met verschillende acties het paleis schuin aan de overkant van het bord bereikt.
Aan het begin van een ronde kiest iedere speler in het geheim 2 van zijn tegels onder zijn zichtscherm, de acties op deze tegels worden vervolgens door iedereen open op het scherm neergelegd. In de linker bovenhoek van de tegels staat een cijfer. Deze cijfers worden opgeteld en de speler met de hoogste waarde, die mag deze ronde beginnen. Daarna komt de speler met de waarde daaronder etc. zijn er meerdere spelers met eenzelfde waarde, dan wordt er gekeken welke speler de Djinn kaart heeft en die mag als eerste, gevolgd door de speler met dezelfde waarde die met de wijzers van de klok het dichtst bij zit.
Omdat de lucht vol zit met bewolking waar je met je vliegende tapijt niet in terecht wil komen en andere tapijten, moet je deze door verschillende acties proberen deze te omzeilen. De 8 tegels hebben de volgende acties:
- Vlieg maximaal 3, 6, of 12 vakjes in 1 rechte lijn.
- Ruil 2 tegels (ongeacht wat erop staat) maar draai de tegels niet
- Duik onder een wolk of een andere speler door
- draai een tegel in de gewenste richting
- Roep of verplaats Djinn
Na het uitvoeren van een actie schuif je direct de gebruikte tegel weer aan de linkerkant van de uitsparing in het bord. Bij het roepen of verplaatsen van Djinn, moet je de geest op een lege onbewolkte plaats op het bord zetten. Komt de geest hierbij op een andere tegel dan de tegel waar hij begon en staat hier een vliegend tapijt van jou op, krijg je de Djinn kaart en mag je een wens doen. Deze wens is een extra beurt en hierbij mag je kiezen uit een van de tegels die onder jouw zichtscherm liggen. Ook wanneer de Djinn op een tegel staat en je komt vanaf een andere tegel op deze tegel te staan mag je een wens doen en krijg je de Djinnkaart.