Bouw het eiland Santa Maria op, zodat het jou naar de overwinning helpt. Zet je dobbelstenen op het juiste moment in haal het grootste voordeel uit je eiland. Ben jij de rest te slim af?
1-4 spelers
Uitgever: Aporta Games
45-90 minuten
Genre: medium complex familiespel
leeftijd 12+
In de doos vind je 4 dubbelzijdige spelersborden, 12 blauwe en 12 witte dobbelstenen, 30 eilandstukken, 1 ronde marker, 24 scheeptegels, 6 bisschoptegels, 10 proffessortegels, 60 houten grondstoffen, munten, overwinningspunten en per speler 6 monniken en 3 markeerschijfjes.
Bij de start van het spel krijgt iedere speler 2 hout en minimaal 3 geld (de startspeler 3 en in volgorde ieder eentje meer). Iedereen krijgt 1 blauwe dobbelsteen, deze mag gegooid worden en met de overeenkomende waarde links van het spelersbord gelegd worden. Per speler worden en tenslotte 3 witte dobbelstenen gegooid en deze komen onderaan het algemene bord bij de overeenkomstige waarde te liggen. Nu is iedereen klaar om te beginnen.
Als je aan de beurt bent kun je kiezen uit een aantal acties, waarvan je er per beurt 1 moet kiezen. Je kunt grondstoffen betalen en eilandtegels kopen om je eiland mee uit te breiden. Je kunt er ook voor kiezen om een blauwe of witte dobbelsteen te pakken en die te gebruiken in de overeenkomstige rij of kolom. In dat geval ga je in de rij of kolom alle acties uitvoeren die daar liggen, dit kan zijn dat je nieuwe grondstoffen krijgt, producten kan ruilen/verkopen, je naar de haven mag, kan gaan bidden op het religiespoor of je op het spoor van de veroveraar verder kan ontwikkelen. Zodra je een dobbelsteen hebt gebruikt, komt deze in die rij of kolom op de laatst beschikbare actie te liggen, dus bij een volgende activatie van die rij of kolom, heb je 1 actie minder. Vrije acties kun je ook activeren door geld te betalen. De eerste actie kost 1 geld, dan 2, 3, enz. Na iedere ronde start je weer op 1 geld.
In de haven koop je punten in ruil voor grondstoffen, hoe luxer de grondstoffen, hoe hoger de punten. Deze tegels komen in je eigen haven te liggen en geven je per ronde ook nog voordelen.
Op het religiespoor kun je monniken ontvangen die je vervolgens weer in kan zetten om tijdens het spel of tijdens de eindtelling extra punten/voordelen mee te krijgen. Ga je voor de extra punten, dan kost dit je wel 2 punten, maar dat is het risico dat je moet nemen.Op dit spoor kun je ook in totaal 2 extra blauwe dobbelstenen verdienen, die je dan vanaf dat moment ook mag gebruiken om extra acties te kunnen uitvoeren.
Als je besluit om je te ontwikkelen op het spoor van de veroveraar kun je goud bij elkaar sprokkelen en aan het eind van de ronde zijn er nog punten te verdienen voor de speler die het verste is op dit spoor.
Tijdens je beurt mag je altijd als extra mogelijkheid grondstoffen kopen en verkopen voor geld. Heb je geen acties meer of wil je niks meer doen, dan pas je en mag je je marker inleveren. bij inlevering van je marker, heb je nog keuze uit 1 extra actie die je mag doen. Hierna wordt het voordeel wat je in je haven hebt nog uitgevoerd. Heb je bijvoorbeeld 2 boottegels liggen achter het religiespoor, dan ga je hier nog twee stappen vooruit.
Nadat iedere speler heeft gepast begint de nieuwe ronde. In totaal worden er 3 rondes gespeeld en iedere ronde duurt langer doordat er steeds meer acties per speler beschikbaar komen op het eiland.