2-5 spelers
Uitgever: DV Giochi
15-30 minuten
Genre: family/filler
leeftijd 10+
In Minute Realms is het de bedoeling dat je binnen 8 rondes een eigen koninkrijk bouwt. in de 4e en de 8e ronde moet dit koninkrijk nog een aanval kunnen afweren van een wisselend aantal indringers. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, heeft het spel gewonnen.
In de doos zitten 56 kaarten, 30 munten die ons een beetje doen denken aan de munten die bij Machiavelli zitten, maar dan een stuk groter, een rondebord, tokens om het aantal indringers mee te kunnen bepalen en een toren voor de startspeler.
Aan het begin haal je de niet benodigde kaarten eruit als je met minder dan 5 spelers speelt en vervolgens krijgt iedereen een aantal munten. Vervolgens deelt de startspeler iedereen een kaart die open op tafel wordt neergelegd. Verder komen er nog 2 kaarten in het midden van de tafel te liggen. Iedere kaart heeft in de linker bovenhoek een munt staan met een waarde, dit zijn de kosten die je moet betalen om dit gebouw te kunnen bouwen. In de rechterbovenhoek staan de handelsacties die moeten worden uitgevoerd als je dit gebouw van een andere speler of de bank wil kopen. Onderin staan overwinningspunten, verdedigingspunten of opdrachten om punten mee te kunnen halen aan het einde van het spel.
Elke speler bepaalt in zijn beurt of hij de kaart die voor zich ligt wil bouwen of dat hij een andere kaart neemt die open op tafel ligt. Wanneer een speler kiest voor een andere kaart moet hij de handelskosten betalen of ontvangen die op de kaart staan. Wanneer je de kaart gebruikt die op dat moment voor je op tafel ligt, mag je deze handelskosten niet ontvangen of betalen. Wanneer iedereen een kaart heeft, mag er gebouwd worden. Voor het bouwen betaal je het aantal munten wat op de kaart staat aangegeven. Als je dit niet kunt betalen of je wil dit niet betalen, kun je er ook voor kiezen om de kaart om te draaien (niet alle kaarten mogen worden opgedraaid) Als de kaart is omgedraaid, staat deze voor een extra verdedigingstoren (+2 verdediging) in jouw koninkrijk.
Tijdens het handelen kunnen indringers in jullie koninkrijk sluipen. Dit staat vermeld op sommige handelskaarten en als dit het geval is, wordt er 1 indringersfiche gedekt op het rondebord gelegd. Op dit fiche kan een waarde 0,1 of 2 staan. Na 4 en 8 rondes worden alle fiches die er liggen omgedraaid, als je genoeg verdediging hebt opgebouwd, dan is er niets aan de hand. Verlies je het gevecht omdat je niet voldoende verdediging hebt opgebouwd, dan verlies je 1 van je kaarten.