Magistrar

Magistrar: Duel of the Mages, SPIEL DAS! Verlag, 2021 — front cover (image provided by the publisher)

Uitgever: Spiel Das!
Genre: Area Control
Spelers: 2
Duur: 10-15 minuten
Leeftijd: 8+

Magistrar, het spel waarbij 2 tovenaars tegen elkaar duelleren. En proberen elkaar op “0” te houden.

In Magistrar, ben je een tovenaar die je tegenstander eens flink wil uitdagen. Op tafel wordt een speelbord gelegd, en elke speler ontvangt een aantal blokjes in verschillende formaten die de kracht van je spreuk moeten voorstellen. Aan het begin van een ronde trekken beide spelers 6 toverspreuken (positief of  negatief) uit hun eigen buidel. Deze worden op volgorde van trekken op een rij op het speelbord gelegd.

Nu bepaalt de startspeler bij elke spreuk welke sterkte hij wil inzetten. Hierbij is het belangrijk om te weten dat je van de krachtigste blokjes maar 5 stuks hebt, en elk blokje maar 1x mag worden ingezet. Elke tovenaar begint op 0, maar elke spreuk heeft invloed op je positie. Wordt je geraakt door een positieve spreuk, dan ga je een stap richting of op het witte spoor, wordt je geraakt door een negatieve spreuk, dan ga je juist de andere kant op. Elke speler heeft 2 fiches met superenergie, hier hoef je geen blokje bij in te zetten. Dit is je specialiteit en die win je sowieso. De andere speler moet hier wel een blokje plaatsen. Na elke ronde wordt gekeken wie de meeste spreuken heeft gewonnen en die krijgt bonuspunten.

Om te bepalen wat jij waar wil inzetten, is het belangrijk om te kijken waar je uiteindelijk wil uitkomen, maar ook wat dat doet met de positie van je tegenstander en wat je wil weggeven aan je tegenstander. Daarnaast is het ook belangrijk om niet gelijk al je sterke spreuken uit te spelen, maar misschien wat te bewaren voor later. In de laatste ronde kan het goed voorkomen dat jij en je tegenspeler nog een aantal dezelfde blokjes over hebben. Als je echt niks anders kunt, dan mag je alleen in dit geval hetzelfde blokje neerleggen als er al ligt. Dit betekent dat in deze ronde dus ook een gelijk spel bij sommige spreuken kan ontstaan, waardoor niemand hier recht op heeft en de tovenaars dus op hun plek blijven staan. Hoe verder je van het midden staat, hoe meer punten je krijgt. Hierbij worden de bonuspunten opgeteld en de speler met de meeste punten wint het spel.

Ons oordeel: Magistrar is typisch een spel dat op het eerste gezicht een beetje simpel oogt en ik vroeg me af waarom Nikki dit op onze lijst voor Spiel had gezet. Bij de uitleg was ik ook nog niet echt overtuigd van het spelplezier en de herspeelbaarheid van dit spel. Toen we gingen spelen bleek het toch heel vernuftig in elkaar te passen.

Het spel zelf is duidelijk veel getest en bewerkt, het is snel uit te leggen, toegankelijk om te spelen, maar als je gaat spelen zit er veel meer tactiek in dan je in eerste instantie zou zeggen. Zwarte en witte blokjes zijn schaars, maar wie weet kun je wel een tegel verbouwen die witte blokjes produceert. Ga je voor de zeldzame blokjes of wil je als eerste de kans krijgen om een tegel te verbouwen of reserveren? Waar leg je nieuwe tegels neer? Pak je een tegel die je gebied vergroot, of pak je een tegel met een symbool die aan het einde van het spel meer punten oplevert? Allemaal keuzes die jouw eindscore kunnen beïnvloeden.

Met de herspeelbaarheid zit het uiteindelijk helemaal goed. Wij hebben het na de eerste keer gelijk nog een keer gespeeld en inmiddels heeft het spel al meerdere keren op tafel gelegen. Dat is ook te danken aan de speelduur van nog geen half uur, wat voor ons het speelplezier voor dit spel zeker verhoogt.

De leeftijd van 14+ Is in onze ogen wat hoog. Ik denk dat kinderen van 10 of ouder dit ook prima begrijpen.

Onze score: 4,5

Vergelijkbare berichten