Uitgever: HUCH
Genre: Reizen, verzamelen
spelers: 2-4
30-45 minuten
leeftijd 10+
Je gaat op reis, net als Alexander von Humboldt in 1799 deed. Verzamel kunstvoorwerpen en bijzonderheden tijdens de reis om zo aan het eind van het spel de meeste punten te hebben en er met de winst vandoor te gaan.
Inhoud van de doos:
* 1 speelbord
* 4 reizigers voor de puntentelling
* 40 scheepskaarten
* 96 kennis-schijven (16 per kleur)
* 72 vrachtkaartjes
* 60 vrienden
* 4 spelersborden
* 1 reisjournaal
Tijdens het spel ga je op reis en bezoek je diverse plaatsen. Als je goed speelt kun je in iedere stad een souvenir meepakken, die je op je boten kan plaatsen en zo de punten verdiend. Doe je dit als de kaart is voorzien van 1 of meerdere kennis-schijven, dan kun je nog een leuke vriendschap sluiten om nog meer punten te verdienen of je in het spel verder te helpen.
Aan het begin van je beurt trek je een kennis-schijf uit de buidel. Nu mag je bepalen of je in een stad van de getrokken kleur wilt beginnen of dat je gokt op een andere kleur. Kies je voor de tweede optie, dan is het tweede schijfje bindend, dit kan dus ook slechter zijn dan de eerste.
Als je de keuze hebt gemaakt in welke stad, per kleur heb je meerder opties namelijk, gaat beginnen pak je alle kennis-schijven die daar op dat moment liggen. Vervolgens ga je op reis en laat je bij iedere stad die je bezoekt een schijfje achter. Waar je je laatste schijfje neerlegt eindigt je reis.
Nu ga je per bezochte stad kijken of het schijfje wat je daar hebt neergelegd overeenkomt met de kleur van die stad. als dat zo is, dan mag je van die kleur een vrachtkaartje pakken aan de linkerzijde van het bord. Met wat geluk heb je er 5 of zes en als je pech hebt 1. Als je alle steden hebt gecontroleerd mag je de vrachtkaartjes op je boten leggen waar je ze mag plaatsen, dit wordt aangegeven met kleuren en/of afbeeldingen. Is de boot vol met kaartjes, dan leg je de boot af, neem je het aantal punten en pak je van dezelfde soort een nieuwe boot.
Nu mogen de andere spelers bij 1 van de steden waar je zojuist bent langs gereisd een kennisschijf nemen uit die stad. Deze plaats je op het onderste deel van de scheepskaarten. Als deze vol zijn en je hebt in je eigen beurt ook de bovenkant van de kaart volledig vol, dan krijg je naast de punten ook een vriend op bezoek. Deze leg je op je spelersbord. De vrienden kun je inzetten in het spel om een kleur van een fiche te veranderen, zodat je toch iets uit de stad mee kan nemen of je bewaart ze tot het eind van het spel en dan levert iedere set van maximaal 4 je extra punten op.
De volgende speler is aan de beurt en begint een nieuwe reis door een fiche uit de buidel te pakken.
Zodra de laatste 2 kennis-schijven zijn getrokken gaat de laatste ronde in. Vervolgens krijgt iedereen nog de kans om zijn voltooide scheepskaarten in te leveren. De speler met de meeste punten wint het spel.
Ons oordeel: Humboldt’s Great voyage is een leuk spel. Het mechanisme van het spel zie je niet vaak in spellen. Het is iedere keer een keuze welke route je pakt. Als je ervoor kiest om je tegenstander te dwarsbomen, heb je kans dat je later in het spel bepaalde plaatsen niet kan bezoeken of er in ieder geval geen souvenirs kan meenemen. Het spel ziet er ingewikkeld uit, maar de regels zijn erg makkelijk, maar er zit genoeg diepgang in. Wij gaan zeker nog een keer op reis…
Score (1-5): 4