Uitgever: Ravensburger/Alea
Genre: light expert
2-4 spelers
45-75 minuten
leeftijd 10+
In Carpe Diem heb je allemaal een stadsdeel dat je moet laten groeien en hier zo veel mogelijk welvaart uit moet halen. Dit moet wel onder het motto Carpe Diem (pluk de dag) waarbij je niet moet vergeten af en toe een visje te vangen en een druiven te plukken om op de markt te verkopen. Geld alleen maakt niet gelukkig, dus je moet ook zorgen voor de juiste gebouwen die je weer voordelen op kunnen leveren en huizen waar je arbeiders in kunnen slapen. Wie dit het beste doet en de meeste overwinningspunten binnenhaalt, wint het spel.
In de doos zit: 1 groot spelbord, 4 stadsdelen, 4 overzichtskaarten, tegels met gebouwen, omlijstingen voor om je stadsdeel (4 per stadsdeel) munten, grondstoffen (brood,druiven, vis, kip en kruiden), 36 perkamentrollen, een startspelerfiche, 60 scorekaarten, 24 kaarten met extra bonusopdrachten, 66 kaarten met overwinningspunten, 4 pupkes, 5 gekleurde schijfjes per speler.
Er is weer een hoop te scoren in dit spel, maar de basis is eigenlijk heel simpel: Op het speelbord staat een groot rad. Op dit rad worden per sectie 4 tegels open neergelegd. Met je pupke mag je op dit bord alleen via de lijnen naar een andere sectie lopen. Is deze sectie al leeg, dan loop je door; Als er één of meerdere tegels liggen, moet je een van deze tegels pakken en deze aangrenzend aan een andere tegel in je landschap leggen. Maak je hiermee een gebied (woning, wijngaart, rivier) dicht, dan krijg je een bonus. Dit kan varieren van grondstoffen, tot een extra tegel of de mogelijkheid om grondstoffen in te ruilen voor geld of extra punten voor het halen van bepaalde condities aan het einde van het spel. etc. Mocht je met het dichtmaken van een van je vakjes ook een perkamentspoor bedekken, dan mag je 1 stap vooruit op het ontwikkelspoor. Extra kanttekening hierbij is dat iedereen om zijn bordje een vak heeft liggen met een mogelijkheid om extra punten te halen. Lukt het je om op de gevraagde lijn 2 tegels van een bepaalde soort te hebben liggen, dan kun je zo maar 4 of 5 punten extra verdienen.
Zodra alle tegels verdwenen zijn, betekent dit dat de huidige ronde is afgelopen en er gescoord mag worden. Op het speelbord is hiervoor een klein gedeelte ingericht waar aan het begin van het spel de kaartjes met de scoringscondities worden neergelegd. Elke ronde bepaal je zelf welke conditie je wil scoren, beginnend met de speler die vooraan ligt op het ontwikkelspoor. Elk kaartje dat op het bord gelegd wordt heeft aan elke zijde een half rondje als illustratie waar spelers hun fiches mogen neerleggen. Dit kan alleen maar tussen de verschillende kaarten in. Je moet dus de 2 kaarten waar je fiche tussen ligt scoren. Hierbij kan het dus zijn dat je 1 voorwaarde scoort waar je aan voldoet, maar een andere voorwaarde die je helemaal niet waar kan maken. De fiches blijven ook liggen voor de rest van het spel, dus elke combinatie kan maar 1 keer gescoord worden. Je buurman dwarszitten door snel een fiche neer te leggen op een plek waar hij veel punten zou kunnen krijgen, kan je duur komen te staan als je die opdrachten zelf niet kan uitvoeren. Elke niet vervulde opdracht kost je namelijk 4 punten.