Uitgever: Helvetiq
Genre: ordinair jatten
Spelers: 2-5
Duur: 20 minuten
Leeftijd: 8-99
In Art Robbery ben je een dief die zoveel mogelijk buit uit het museum wil meenemen. De speler die dat het beste lukt wint het spel. Zorg wel dat je ook een alibi hebt, want dat kan nog van pas komen.
In het midden van de tafel worden fiches met waarde 0 t/m 5 neergelegd. Op 1 of meerdere fiches staan witte stippen. Elke stip is een stukje alibi. Ook zijn er fiches met waarde 5 waar ook nog de baas op staat.
Elke speler begint het spel met 5 kaarten. De kaarten in dit spel hebben een waarde van 0 tot en met 5 of er staat een waakhond, een handlanger, of een baas op. Als je een kaart met een waarde uitspeelt mag je een fiche met dezelfde waarde uit het midden van de tafel pakken of bij een andere speler stelen. Om te voorkomen dat een andere speler een fiche bij jou komt weghalen, kun je de waakhond lokken met een speciale kaart. Het vervelende is wel dat de waakhond achter je tegenspeler aan rent en je hem dus kwijt bent als je een fiche hebt beschermd. Je kunt er ook voor kiezen om het fiche toch aan je tegenstander te geven en de waakhond nog even bij je te houden.
Een andere speciale kaart is de handlanger. Wanneer je die speelt, mag je kiezen welk fiche je van het midden van de tafel pakt (dus niet bij een andere speler). Dit mag alleen niet het fiche met waarde 5 zijn waar de baas ook op staat.
De laatste speciale kaart is de kaart waar de big boss zelf op staat. Dit is de enige kaart waarmee je het fiche 5 met de baas mag pakken. Het maakt niet uit of deze in het midden van de tafel ligt of al bij een andere speler. De waarde van dit fiche telt alleen mee als je ook een andere 5 of een 4 in dezelfde ronde hebt gescoord.
Er worden totaal 4 rondes gespeeld. Na elk spel met 3, 4 of 5 spelers, wordt er gekeken naar de speler die de minste alibi’s heeft. Deze speler is opgepakt door de politie en moet al zijn fiches inleveren. De rest van de spelers tellen hun buit en de speler met de meeste punten heeft gewonnen. In een spel met 2 spelers moet de speler die de minste alibi’s heeft verzameld 10 punten inleveren en worden dan de rest van de fiches wel geteld.
Ons oordeel: Ik ben zelf niet heel erg van de kaartspelletjes en bij de uitleg was ik niet echt overtuigd of ik dit spel wel wilde spelen omdat het een beetje een over en weer spelletje leek wat eindeloos kan duren als je pech hebt. Dit bleek toch niet helemaal waar. Uiteindelijk heb ik er toch nog best veel plezier in gehad. Er zit nog best wel wat tactiek in, want speel je als eerste een kaart om een 5 te bemachtigen, weet je bijna zeker dat je die zo weer kwijt bent, dus je moet al goed nadenken over wat je speelt. De extra kaarten zijn hierbij een mooie aanvulling, waarbij de waakhond ook weer een mooie manier is om je fiches te beschermen, maar je deze bescherming ook gelijk weer kwijt bent als een andere speler jouw fiche wil stelen. Dit zorgt ervoor dat het spelletje een snelle dynamiek heeft en toch wel over en weer gaat, maar niet zo eindeloos duurt als het bij de uitleg lijkt. Elke speler wil toch zo snel mogelijk ook zn fiches veilig stellen.
Score: 3,5