7 Wonders is een veel gespeeld spel, geschikt om te spelen met maximaal 7 spelers. Omdat een goede 2-persoonsvariatie ontbrak is er de nodige tijd ingestoken om een 2-spelers spel te ontwikkelen. Zelf waren we eerst wat huiverig om het te spelen, want krijg alle goede eigenschappen maar vertaald naar een goede 2-speler versie en het is ook niet interessant als het precies hetzelfde zou zijn als het origineel, maar dan voor 2 spelers. Gelukkig werden we positief verrast.
De basis en het doel van het spel is in grote lijnen hetzelfde als zijn grote broer. Je kunt je op diverse vlakken specificeren om zo punten binnen te halen. Uiteraard kun je ondertussen ook aan je wonderen bouwen. Het grote verschil met het grote spel is dat in dit spel de kaarten per ronde al op tafel liggen, zodat je al voor een deel kan zien wat je mogelijkheden zijn. Verder beschik je over 4 wonderen per persoon. Het spel kun je winnen door op het einde zo veel mogelijk punten te hebben verzameld. Het spel kan ook eerder eindigen als je met je leger de andere speler van het bord hebt verdrongen of als je 6 groene kaarten met een verschillend symbool hebt verzameld, de speler die dit heeft gerealiseerd heeft direct gewonnen en er worden dan ook geen punten geteld. Vaak zal het echter uitkomen op een puntentelling, want red je het niet om je tegenstander met je leger van het bord te verdrijven is juist hij degene die er met extra punten vandoor gaat.
Een ronde gaat als volgt. De kaarten worden neergelegd zoals aangegeven. Een deel van de kaarten open en een deel van de kaarten gesloten. Om beurten mag je een vrije kaart pakken van de tafel en die gebruiken of afleggen. Voor het kopen van een grondstof, betaal je niet meer 1 muntje aan de tegenstander of 2 aan de bank, maar de prijs wordt bepaald door de hoeveelheid grondstoffen die de andere persoon heeft. Heb je bijvoorbeeld 1 steen nodig, zou je hiervoor normaal gesproken 2 muntjes aan de bank moeten betalen, maar wanneer je tegenstander al 2 steen heeft liggen, betaal je per steen een extra muntje en kost een sten ineens 4 muntjes. Door deze constructie moet je dus goed overwegen of het wel rendabel is om die ene grondstof te betalen. Wanneer je ervoor kiest om een kaart af te leggen, krijg je hiervoor als beloning goud: 2 munten, plus een munt voor elke gele kaart in je bezit.
De wonderen die gebouwd worden hebben per stuk allemaal 1 voordeel die je mag gebruiken zodra het wonder af is. Sommige wonderen geven 1 maal een bonus, zoals punten of geld. Andere wonderen met bijvoorbeeld grondstoffen kun je vaker gebruiken.
Net als bij het grote spel, zitten hier ook in de laatste ronde weer gildes in de stapel, waarmee je nog extra punten kan binnen halen en het dus ook tot het laatste moment spanend blijft wie er gaat winnen.
Zoals eerder al aangegeven, waren we positief verrast door 7 Wonders duel. Het past in een klein doosje, er zit echt heel veel tactiek in en daar houden we wel van, maar toch is de lengte van het spel maar een half uurtje waardoor het makkelijk even tussendoor op tafel gelegd zal worden. Hier is het in ieder geval een onverwachte favoriet.