Uitgever: Vesuvius Media
Genre: Route building, worker placement
Spelers: 2-4
Duur: 45 minuten
Leeftijd: 12+
In Pacific Rails Inc. ga je een spoorlijn tussen oost en west Amerika aanleggen. Door het kiezen van de juiste acties kun je slim bouwen en ondertussen zorg je dat je steeds meer grondstoffen en rails in je trein mee kan nemen. Houd je tegenstander in de gaten, want voor je het weet maken ze gebruik van je spoorlijn. Dat levert wel punten op, maar is het genoeg voor de overwinning?
Dit spel hebben we een paar keer extra moeten spelen voor we deze review konden schrijven. Het spel wordt opnieuw uitgebracht via Kickstarter en we wilden graag de verschillen ervaren. Eerst hebben we het spel gespeeld met de oude regels en daarna een paar keer met de nieuwe regels. Het spel zelf blijft in basis hetzelfde, maar op een aantal punten zijn er wijzigingen. We zullen eerst het spel beschrijven en daarna de veranderingen bespreken.
Het speelbord is verdeeld in 2 delen. Op het bovenste gedeelte kun je je werkers inzetten om verschillende acties te doen en op het onderste deel ga je een route aanleggen om de ene kant van het bord met de andere kant te verbinden.
Verder heeft iedere speler een locomotiefkaart voor zich liggen. Dat is het minste wat je nodig hebt om van oost naar west te komen en dit kan tijdens het spel worden uitgebreid met meerdere wagons zodat je ook meer grondstoffen en hulptroepen mee kunt nemen. Iedere speler ontvangt 6 werkers en de vier verschillende soorten grondstoffen om mee te beginnen.
Er worden 4 scoretegels getrokken, daarmee zijn aan het eind extra punten te verdienen naast de standaard punten die te verdienen zijn. Op je locomotiefkaart staan ook stations en stroompalen die je kunt bouwen langs de route. Tenslotte zet je 1 van je treintjes op een beginpunt aan de oostkant van het bord en de andere aan de westkant. Nu kan het spel beginnen.
Als je aan de beurt bent kies je 1 actie en zo ga je door tot er een verbinding is van oost naar west, het maakt hierbij niet uit of de route via jouw rails gaat of dat je ook gebruik maakt van de rails van andere spelers.
De mogelijke acties zijn:
* grondstoffen verzamelen
* Specialisten inhuren, die je voordelen in de rest van het spel geven
* ingehuurde specialisten inzetten
* lobbyen voor extra’s
* rails aanleggen en verder reizen
Grondstoffen heb je nodig om rails te maken, ijzer voor gewone rails, hout voor rails over het water en springstof voor het aanleggen van rails door de bergen. Tenslotte kun je gebruik maken van een specialist, die je kunt inhuren om voor je te gaan lobbyen bij de senatoren, hiermee kun je extra grondstoffen of voordelen kiezen. De senator die acties worden dan afgedekt met een hoedje en zijn pas weer beschikbaar als iemand ervoor kiest om alle hoedjes weer terug te zetten en daarmee per hoedje 1 punt te ontvangen. Dus wacht je tot daar meer punten zijn of gaat dan je tegenspeler er mee vandoor.
De specialisten kun je inhuren en mee laten reizen in de trein. iedere keer als je ze met de actie specialisten inhuren gaat gebruiken, worden alle specialisten in de trein geactiveerd, dat kan een mooi “machientje” opleveren om zo stukken spoor aan te leggen.
Boven genoemd zijn de acties in het kort omschreven om in ieder geval een idee te krijgen wat je kan doen tijdens je beurt. tijdens het spelen kun je door slim te combineren je beurt goed benutten en flinke stappen zetten.
Zodra je rails gaat bouwen beweegt je trein ook verder langs het spoor en bouw je in de sta dwaar je de rails heen hebt gelegd een station. Door de eerste 3 stations te bouwen krijg je steeds weer een wagon erbij, waardoor je voorraad capaciteit omhoog gaat en je ook meer specialisten mee kan laten reizen.
Mocht in een later stadium een andere trein langs jou station komen, dan levert dat uiteraard weer punten op.
Zodra de route van west naar oost compleet is kan er gekeken worden wie er nog punten heeft verdiend met de extra scorefiches die aan het begin van het spel zijn neergelegd.
De verschillen:
Zoals al was gemeld hebben wij het spel met oude en nieuwe regels gespeeld en daar zitten zeker wat verschillen tussen. we zullen ze even noemen:
a) Specialisten en upgrades in wagen 2 en 3 geven je niet hun bonus vermenigvuldigd. Ze geven je slechts 1 actie, 1 grondstof.
b) Het inhuren van een specialist is nu GRATIS. Het kost geen grondstoffen. Het heeft nog steeds een actie nodig.
c) Wanneer je een locatie activeert en je hebt een actie bonus, kun je de speciale actie NIET meerdere keren uitvoeren!
d) Je kunt verbinding maken met ELKE stad, zolang je maar een nieuwe “route” bouwt. Als je geen gebouw kunt plaatsen, dan krijg je natuurlijk maar 1 VP per route, en de eigenaar(s) van het gebouw of de gebouwen die er al staan krijgen 3VP per gebouw!
e) Geen “Kortste weg” regel meer. Elke tegel die je plaatst om een verbinding te maken met een NIEUWE stad, levert 2 VPs op. Al het andere levert 1 VP op.
f) De eindspel route geeft je 3 VPs per tegel. Niet meer de platte 15 punten!
g) Als je een financier activeert moet je gewoon genoeg geld hebben om de actie te betalen. Dus, als je 5 munten hebt, kun je 2 financiers activeren en een actie uitvoeren voor 3 geld en een voor 2.
h) Wanneer u een speciale actie gebruikt om een station of een telegraaf te plaatsen, kunt u dit alleen doen op een locatie waar het “andere” gebouw al staat.
i) Eindspel doelen leveren je nu 5 VPs op in plaats van 3 VPs.
Bovengenoemde veranderingen zullen je nu niet direct wat zeggen, maar wij hebben gemerkt dat ze wel meer balans brengen in het spel en zeker in de puntentelling. Zeker de eerste aanpassing scheelt een hoop, want anders had je kans dat je tegenstander ineens ver voorliep. De aanpassingen in de regels hebben dus zeker een toegevoegde waarde.
Ons oordeel: Pacific rails inc. is een spel wat je de eerste keer speelt om het spel echt te leren kennen en door te krijgen. Er zitten wat complexe regels bij, die bij het lezen niet helemaal duidelijk zijn, maar gaandeweg wel worden. Als je het spel eenmaal kent is het een mooie combinatie van acties kiezen aan de ene zijde van het bord en aan de andere kant een mooie race om de verbinding te leggen van west naar oost. Ga je gebruik maken van elkaars route of levert dat de andere net teveel punten op?
Het probleem wat wij wel hadden, maar nieuwe spelers niet, is dat wij nu met 2 verschillende regels hebben gespeeld, dus het was voor ons goed opletten dat we de juiste regels gebruikte in de 2 versies. Wij hebben in ieder geval genoten en gaan zeker nog eens op reis met de trein.
Cijfer (1-5): 4