Uitgever: Spielefaible
Genre: pick up and deliver
Spelers: 2-4
Duur: 60 – 120 minuten
Leeftijd 14+
Ga op pad als handelaar in de middeleeuwen en probeer de goederen voor de beste prijst te in- en verkopen. Vind de beste route. Bouw handelsposten, schepen en molens om de handel beter te laten verlopen. Wie is slim en verkoopt zijn spullen op het juiste moment?
Het spel wordt gespeeld in 12 ronden en iedere ronde kent 4 fases:
- Event kaart draaien
- inkomsten ontvangen
- acties kiezen (in beurtvolgorde)
- ronde afsluiten
Na 12 rondes wordt er gekeken wie er de meeste punten heeft gehaald , heb je ergens geld geleend en kun je het niet terugbetalen dan kost dat nog geld (en dus punten).
Opzet:
Op het speelbord zien we plaatsen in Denemarken en Duitsland. Iedere plaats heeft meestal 1 grondstof die er gekocht kan worden of er zijn speciale kaarten te verkrijgen. Aan de linkerzijde komen de eventkaarten te liggen, deze geven per ronde de huidige waarde van de munten aan en een speciale actie die voor, tijdens of na de huidige ronde plaats vindt.
Aan de linkerzijde komen de grondstoffen te liggen, 2 scorekaarten voor het eind van het spel en onderaan komen de bonuskaarten te liggen en er worden er 2 van opengedraaid.
Alle spelers krijgen een eigen spelersplateau.
Nadat de eventkaart is gedraaid, wordt eerst de waarde van het geld aangepast en als van toepassing de speciale actie uitgevoerd. Daarna krijgt men inkomsten (fase 2) Iedere speler mag zijn pion verplaatsen naar zijn eigen maximale bewegingsvrijheid. Vervolgens krijgt iedereen de goederen die zijn handelshuizen produceren en legt deze in zijn warenhuis op hun eigen bordje. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de opwaarderingen die je in je bezit hebt.
Vervolgens mag de startspeler een actie kiezen en mag hij deze actie blijven herhalen tot hij niet meer kan, dan is de volgende speler. Als iedereen is geweest mag de startspeler weer een andere actie kiezen en die uitvoeren. Dit gaat door tot niemand meer acties kan of wil uitvoeren en iedereen heeft gepast.
Het reizen is ook een actie, maar staat los van de 6 hieronder beschreven acties en mag altijd gedaan worden.
De acties waar je uit kan kiezen zijn: Kopen, pakhuizen vullen, grondstoffen upgraden, verkopen, bouwen of spelersplateau uitbreiden.
De acties zullen we nu niet allemaal verder beschrijven, anders wordt de review te lang. Er zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden in dit spel.
De grondstoffen die je krijgt in fase 2 wil je zo goed mogelijk verkopen, maar daarvoor zul je de koers goed in de gaten moeten houden en de plek waar je ze verkoopt. De prijs die je krijgt is namelijk (de huidige waarde van het geld X de afstand tussen de opslag van het artikel en de verkoop) X het aantal grondstoffen.
Dit lijkt ingewikkeld, maar in het spel zelf wordt dit vanzelf duidelijk.
Verder zijn er nog mogelijkheden om te lenen, maar net als in het echt, moet je hier goed over nadenken, want het kost uiteindelijk meer, maar kan toch handig zijn. Kun je aan het eind van het spel de kosten niet betalen, dan kost het je punten.
Aan het eind van het spel is de speler met het meeste geld de winnaar.
Ons oordeel: Vejen is een spel waarbij veel mogelijk is en je redelijk hard moet werken om je geld bij elkaar te sparen (het lijkt het echte leven wel) Het is een spel met veel mogelijkheden en veel keuzes. Wij vinden het geen vervelend spel, maar je zult het een paar keer moeten spelen om een beetje de mogelijkheden te kunnen uitzoeken. Daarnaast bepalen de eventkaarten ook wat er wel en niet kan en dat is ieder spel dus weer anders. Het spel is een echt expertspel en dus niet voor iedereen even geschikt. Hier komt het zeker nog wel eens uit de kast, maar het zal niet iedereen evenveel kunnen bekoren
Score(1-5): 3,5