Bron: www.boardgamegeek.com/boardgame/280147/ulanga
Uitgever: GDM
Genre: filler / varen
spelers: 2-4
30 minuten
leeftijd 8+
Vaar je met twee boten over de rivier Ulanga en probeer zoveel mogelijk dorpen te bezoeken. Leg kaarten neer om te kunnen varen of om bepaalde punten te blokkeren. Scoor punten voor elk bezoek, maar lever punten in als je niet kunt varen. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft wint. Trossen los en varen maar!
Inhoud van de doos:
* 12 riviertegels
* 2 boten
* 68 bewegingskaarten
* 42 havenkaarten
* 20 scorefiches
* 12 ankerfiches
Het speelbord van Ulanga is flexibel, je kan per spel bepalen hoe je het neerlegt. Ga je voor een rondje of ga je voor een lange rivier met zijstroompjes? Het kan zoals jij het wilt hebben.
Aan het begin van het spel krijgt iedere speler 3 ankerfiches, 4 bewegingskaarten en 1 havenkaart. Op tafel komen verder 5 scorefiches per speler te liggen die je probeert te bemachtigen door als eerste bij de juiste haven te zijn.
Als je aan de beurt bent kun je een bewegingskaart spelen en zo de boot verplaatsen. Waarheen en hoeveel je mag verplaatsen geeft de kaart aan, dit kan zijn 3, 4 of 5 stappen in de richting van de witte of zwarte pijl of tot de volgende haven van een bepaalde vorm of kleur. Je mag ook zelf beslissen met welke van de 2 boten je gaat bewegen.
Zodra de boot klaar is met varen en er iemand van de spelers de havenkaart heeft waar de boot nu ligt, dan mag je deze uitspelen en krijg je een scorefiche. Het kan zijn dat meerdere mensen bij die haven moeten zijn.
Aan het einde van je beurt vul je je hand weer aan tot 5 kaarten. Je mag hierbij kiezen of je doelkaarten of bewegingskaarten kiest.
De andere mogelijkheid is om een havenkaart uit te spelen en zo de andere spelers dwars te zitten. Op het onderste deel hiervan staat namelijk een restrictie. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat er niet meer bij een vierkante haven gestopt mag worden of er een bepaalde richting niet meer opgevaren mag worden.
Mocht het door alle restrictiekaarten niet meer mogelijk zijn om de boot te laten varen, dan mag de speler die aan de beurt is alle restrictiekaarten afleggen, maar moet dan ook 1 van zijn ankerfiches afleggen. Hierdoor verliest hij 3 punten, maar mag hij wel vanaf nu 1 kaart extra op hand houden.
Zodra de scorefiches op zijn of 1 speler al zijn ankerfiches heeft moeten omdraaien is het spel afgelopen en kan er gekeken worden wie de meeste punten heeft en dus de winnaar van het spel is.