Uitgever: Looping Games
Genre: worker placement
spelers: 2
minuten: 45 min
leeftijd: 12+
Het is 1987 en de kanaal tunnel moet worden geboord vanuit Frankrijk en Engeland. Wie onderhoud zijn materiaal het beste? Wie durft risico te nemen en wie kiest op het juiste moment de beste actie. het zit allemaal in 1987 Channel Tunnel.
Inhoud van de doos:
* 2 spelersbordjes
* 2 houten tunnelboor-tokens
* 6 spelersblokjes om de voortgang bij te houden
* 25 gekleurde schijfjes (5 kleuren)
* 20 ontdekkingskaartjes
* 60 kaarten (diverse soorten)
Aan het begin van het spel pakt de ene speler het spelersbord van Frankrijk en de andere van Engeland. Daartussen worden de 6 tunnelkaarten gelegd en daar worden weer de ontdekkingskaartjes blind opgelegd. Er blijven er twee over en iedere speler krijgt 1 kaartje. Iedere speler trekt 10 schijfjes uit de buidel .De boormachines worden op het vaste land gezet en dan is het tijd om te gaan starten met boren.
Als je aan de beurt bent pak je van 1 kleur al je schijfjes en die zet je op een actieveld. Er zijn een aantal vaste acties beschikbaar en aan de andere kant liggen wisselende acties. De standaard acties zijn:
–Plannen; Draai het eerstvolgende ontdekkingsfiche om in je spoor wat naar de tegenstander loopt. Nu weet je wat je nodig hebt om daar te gaan boren
– Boren; Leg één fiche, die overeenkomt met het kaartje voor je boor, of twee willekeurige fiches uit je voorraad terug in de buidel. Nu mag je het kaartje pakken en kun je hem op je tableau neerleggen. Er moet uiteraard wel ruimte zijn.
– Financieren; Kies een actiekaart en leg deze onder je tableau, zodat het geld zichtbaar is. Gekd heb je nodig om je boor te repareren en bij sommige stappen op het ontwikkelingsspoor.
– Ontwikkelen; ga 1 stap vooruit op je ontwikkelingsspoor, vervolgens kun je geld betalen om je boor te repareren.
Verder kun je nog actiekaarten kopen met kaartjes die je hebt verdiend tijdens het boren. Sommige zijn gratis en andere kosten 1 of 2 kaartjes. Door kaarten te kopen maak je weer plaats op je tableau voor nieuwe kaarten en zo kun je weer verder boren. Kaarten kunnen je punten opleveren of een voordeel tijdens het spel. Verder moet je nadat je bent gaan boren een kaart draaien die aan geeft hoe ernstig je boor is beschadigd (0,1 of 2). Dit wordt bijgehouden op een spoor. Als je op dat spoor de 4 bereikt is je boor kapot en is het spel afgelopen. Zorg ervoor dat je dus tijdig repareert.
Kaarten kunnen ook gebruikt worden om een van de bovengenoemde acties te doen. Er staan altijd 2 acties op de kaarten.
Het spel is afgelopen zodra bij 1 speler de boor kapot is gegaan of als een speler het tot het midden van de tunnel is gekomen. Je krijgt punten van de actiekaarten, punten die behaald zijn op het ontwikkelingsspoor, minpunten voor de staat van je boor en iedere stap die je tegenstander nog moest boren levert je ook nog 2 punten per tegel op.De persoon met de meeste punten is winnaar. Het kan dus zijn dat dit de speler is die niet als eerste in het midden was.
Als je het spel wat vaker hebt gespeeld kun je nog de uitbreiding “Agenda” gebruiken. Hiermee komen er weer andere mogelijkheden in het spel.
Ons oordeel: 1987 Channel Tunnel is een tacties 2-speler spel. Je wil tijdens je ronde veel acties doen, dus moet je goed bedenken waar je je fiches inzet. Voor bepaalde acties heb je weer ruimte nodig voor je blokjes en die creëer je weer met andere acties. Kortom, al is het een klein doosje, er zit verrassend veel in het spel. Genoeg keuzes zorgen ervoor dat het spel steeds anders is dat je telkens andere tactiek zal moeten toepassen.
Score (1-5): 4